Föreläsningar

Jag håller föreläsningar om mod. Det startade med att jag tog en time-out från företagarliv och vardag, vilket jag efteråt blev ombedd att hålla föredrag om.

Jag liksom andra egenföretagare, vill ju gärna ständigt vara tillgängliga för kunder och uppdrag. När jag 2009 stängde ute alla måsten och istället drog till Dalarna, för att åka skidor för min egen skull – helt ensam utan make, familj och jobbtillgänglighet – blev det stor förvåning i min omgivning. Det enda jag gjort var att lyssna på mig själv

Poddar

Jag producerar även podcasts för företag och organisationer. På knappen till höger kan ni höra Munktell Science Parks VD Thomas Karlson.

Rösten är mitt viktigaste verktyg som radiojournalist och inläsare! Och rösten kan varieras i oändlighet vad gäller tonläge och intensitet. På så sätt kan man tona in det perfekta röstläget som bäst passar budskap, mediet och tillfället.

I en ren speakertext mellan inslag och av medverkande röster är det väsentligt att tonfall och betoningar bygger ihop berättelsen. S.k påor som presenterar en medverkande, inslag eller intervjuinsatser bör ha rätt emotionellt tonläge av reportern och ordval bör noga övervägas som bäst klaffar till det som kommer. Det är en svår konst, om än skön och rolig.

När reportagebygget fungerar så verkar det så lätt, när man lyssnar på helheten, men rätt svårt egentligen att få till under processen. Det kräver oftast full koncentration och optimal närvarokänsla just när speakern skrivs och läses in.

Kerstin Svensson 18js

Syntolkning är en riktad insats som vänder sig till den som har en synskada eller annat läshandikapp. Alla ska ha samma möjlighet att se en biofilm eller gå på teater. Syntolken bär en sändare och den som är i behov att syntolkning har en mottagare. När det är tyst i dialogen, berättar syntolken kortfattat om det som sker på filmduken eller på scenen. Syntolken beskriver gester och ansiktsuttryck och berättar även om förflyttningar mellan olika miljöer.

Ett effektivt sätt att presentera sitt företag, förening eller organisation är att använda ljudreportage på webben. Ett journalistiskt reportage som speglar en verksamhet i ljud och där bild bilder som knyter an kan stärka till exempel ett företags varumärke. Resultatet, produkten, kan sedan läggas ut på företagets egna webb och även med fördel snurra  i montern på exempelvis ett seminarium, en mässa eller vid en företagspresentation.